23 January 2013

Kawan dan Kawan Baik

Hye readers ! This time , I would like to share something . But this is based on my opinion . And sure you guys can argue if Im wrong because this is not fact though . Alright , tajuk seperti tentera (tertera la Lia ._.) di Post Entry . For me , this entry menarik untuk Lia mengulas the different between Friend and Best Friend. Here we go.

Friend . 

For me , memang kita ramai kawan . Ramaiii sangat . Kawan classmate , kawan kerja , kawan study , kawan serumah , kawan mama dan papa punya anak , itu kawan kita jugak , jiranjiran sebaya kita kawan jugak . So , kawan ni merangkumi banyak sangat , semua boleh cakap kita kawan dia .

Let me give an example . 
Kawan classmate , kita memang kawan diorang , tapi kita borak-borak , gelak-gelak dalam class je , luar class? *jawab sendiri*
Kawan kerja , kita memang bekerja sekali dengan kawan-kawan kerja kita , bersatu , berkerjasama , lunch break sama-sama , gelak sama-sama , habis waktu bekerja ? *jawab sendiri*

Korang boleh fikir apa yang dimaksudkan dengan 'kawan' dengan contoh yang Lia bagi. Ada certain kawan ni pula , kita memang satu kepala dengan dia , kita memang suka dan senang berkawan dengan dia , tapi pernah tak terjadi dekat korang , korang cuma rapat dengan dia hanya certain time je , lepas tu terus lost contact. Jangan salahkan sesiapa. Renungkan sedalam-dalam yang boleh. Mungkin hal masing-masing , atau jarak membuatkan kita lost contact dengan dia. But at one time , kita jadi close balik dengan dia , lepas tu lost contact . Hah macam tu la . Boleh tak kalau Lia nak kata Kawan macam chipsmore . Kejap ada kejap tak ada . Hehe . Tak apa , yang penting kita doakan kawan-kawan kita semua bahagia dengan life mereka . :)

Best Friend .

Right now about Best Friend . Bagi Lia jauhhh dan bezaaa sangat rasa lainnya bila kita ada best friend . Or trend sekarang orang panggil Bestie . So , confirm , semua orang pasti pernah ada best friend kan? Tak kisah la kawan baik kita tu lelaki or perempuan kan . Okay , apa pendapat Lia tentang best friend ni ? Firstly , beza tau bila kita ada best friend dengan lelaki dan juga perempuan . (ni lia maksudkan untuk diri dia perempuan) :)

Best friend Lelaki ~


  • Senang bercerita masalah kita dekat dia sebab diorang senang faham dan bagi idea yang simple but berguna!
  • Kalau kita ada masalah yang susah , contoh sakit perut , diorang sanggup beli / tolong carikan air 100% dan ubat untuk kita. 
  • Kalau kita ada masalah kewangan , diorang senang sangat hulurkan duit ikhlas tanpa bayar balik.
  • Kalau kita ada musuh , eh ? Haa diorang boleh backup kita a.k.a like body guard you know! Haha.
  • Rasa senang keluar dengan diorang and bawa kita pergi jalan-jalan sambil tu diorang akan belanja kita. (macam kikis duit pula!)
  • Yang penting , kita akan rasa dengan dia susah senang bersama ! Hehe :)

Best friend Perempuan ~ 

  • Boleh terima buruk kita , seteruk mana pon kita , buruk mana pon kita , gila mana pon kita , kalau best friend kita betul-betul ikhlas dengan kita , dia pasti akan terima kita dengan IKHLAS .
  • Kalau kita kena maki hamun dari orang lain , orang lain merendahkan kita , percaya la , kawan baik kita yang akan sentiasa support di belakang kita dan terus support ! :')
  • Boleh terima baik kita , ini ofcourse la kan , tapi maksud Lia , dia senang dan happy dengan kejayaan kita , tak mudah cemburu dengan apa yang kita ada such as kita baru ada Samsung Galaxy Note 2 . 
  • Kalau kita ada masalah , dia akan senang dapat tahu , macam dia senang dapat rasa yang kita tengah sedih . Ini memang sangat betul . Orang kata instinct yang dapat rasa . Hebatkan?
  • Kalau kita perlukan pertolongan , best friend kita takkan teragak-agak untuk tolong kita , dia akan sedaya upaya untuk tolong kita walau macam mana susah sekali pon. Terharu weh! Lia pernah rasa.
  • Kalau kita tengah idamkan sesuatu , such as Mekdi , best friend kita sanggup ambil kunci motor start motor dan gerak tolong belikan Mekdi untuk kita then balik makan sama-sama. Sweet kot.
  • Kalau kita jatuh sakit , best friend kita sentiasa ambil berat pasal kita , up to date dengan kesihatan kita sampailah kita sihat .
  • Kalau bestfriend kita rindu kita , dia akan sanggup cari jalan dan gerak untuk jumpa kita , walau jauh sekali pon macam Malaysia dan Mesir . Masa tu kita akan nampak pengorbanan masa dan duit dia semata-mata untuk kita.
  • Kita senang bawa bestfriend kita balik rumah family kita , kenal dengan family kita , tidur bilik kita , dalam bilik main puzzle , menyanyi , tengok movie . Besttt ! :)
  • Kita akan rasa Excited and hati berbunga je bila kita keluar dengan bestfriend kita ni , yang penting sentiasa bergambar di mana-mana sahaja . Sebab bagi kedua kawan baik ni , gambar itu penting sebab kenangan untuk mereka .
  • Last but not least . Best friend kita akan sentiasa suka kita , keep in touch , never lost contact , sayang kita , InsyaAllah sayang untuk selamanya. Itulah namanya 'Teman Sejati' sampai ke Syurga :')

Di alu-alukan untuk memberi pendapat or pandangan dari korang eh :) Thanks! Jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment